Skal du starte din egen café? Dette skal du være opmærksom på!

Det kan være en stor drøm for mange mennesker at eje deres egen café eller restaurant. Dog er det, af de fleste mennesker, alment kendt, at restaurationsbranchen er en hård branche. Desuden er denne branche én af de brancher, der har den største konkursrate blandt iværksættere. Dette kan man finde mange forskellige grunde til. For eksempel kan dårlig planlægning være en stor grund til den høje konkursrate, eller en inkompetent medarbejderstab, budgetter der ikke går op i en højere enhed, eller måske noget helt andet – dette kan være meget individuelt fra restauration til restauration.

Her får du nogle gode tips til, når du skal opstarte din egen café.

  • Hav konceptet for din café for øje. En café kan være mange ting, og det er vigtigt at konceptudvikle allerede fra starten af. Vil du servere mad for dine gæster? Skal din café måske være mere i stil med en kaffebar? Vil du servere øl, vin, drinks og andre alkoholiske drikke for dine gæster? Skal dine gæster kunne sidde udenfor på fortovet, i en gårdhave eller på en terrasse og nyde det lune sommervejr? I så fald kan det være en god idé at se udvalget af cafe bænke til din café. Du kan også vælge at din café skal være mere i stil med en vinterlig hyggekrog, hvor gæsterne kan sidde indendørs på en kold vinterdag. Mulighederne er mange!
  • Kend dine konkurrenter. Det kan være en god idé at lave en såkaldt konkurrentanalyse. Denne skal blandt andet kunne give dig svar på: Hvor mange potentielle caféer kan tilbyde gæsterne det samme som din café kan, i en radius af cirka fem kilometer? Hvordan kan din virksomhed blive opfattet i forhold til dine konkurrenter? Hvordan klarer dine konkurrenter sig i forhold til nogle bestemte nøgletal?
  • Kend dine kunder. Det er særligt essentielt at have din målgruppe for øje, da du på denne måde har nemmere ved at opfylde dine gæsters behov. Vær i denne forbindelse opmærksom på, at det oftest ikke er muligt at dække alles behov, så sørg derfor for kun at fokusere på lige din målgruppe frem for på alle slags målgrupper.
  • Sørg for at du har styr på lovgivningen på området. Dette kan for eksempel være både i forbindelse med alkoholbevilling, fødevarekontrol, næringsbasen, næringsbrev og meget andet. Dette er særligt vigtigt at sætte sig ind i allerede før din café startes op.