Sådan skaber du en succesfuld onlinebutik
En stor del af danskernes handel foregår i dag over internettet. Der er selvfølgelig stadig masser af flittigt brugte butikker i gadebillet, men man kan heller ikke underkende den effekt onlineshopping har haft på vores handlevaner over de sidste par år. Er du ejer af en virksomhed eller drømmer om at starte op, er det altså ikke helt dumt at overveje at få en onlinebutik op at køre. Det behøver på ingen måde udelukke en fysisk butik, tværtimod kan en webshop fungere som et glimrende supplement og en ekstra indtjening.
Vær opmærksom på sikkerheden
Det er et trist faktum, at der i dag foregår rigtig meget fusk på internettet. Skrækhistorier om mennesker, der bliver taget ved næsen og mister en masse penge florerer, og det gør folk mere kritiske. Man tror ikke uden videre på det, man læser på internettet. Det er en god ting, at køberne bliver mere opmærksomme, men det betyder også, at du som butiksejer skal være klar på at skabe en troværdig webshop. Der skal ikke være en finger at kunne sætte på hjemmesiden. Derfor kan det være en god idé at få noget hjælp til design og teknik, så dine kunder ikke skræmmes væk af sjusket design og stavefejl. For eksempel kan man overveje systemet Magento webshop, der giver en flot og professionelt udseende onlinebutik til en billig licens.
Målret din webshop
Ligesom med normale hjemmesider, er det vigtigt, at der er en tydelig rød tråd i din webshop. Det betyder ikke så meget, om du udbyder 200 eller 2000 forskellige produkter, så længe du er i stand til at målrette dine varer til forbrugeren, skal du nok få gang i butikken. Præcis som ved fysiske butikker er reklame en vigtig del af omsætningen, særligt hvis du er helt nystartet. Folk kommer ikke ind i din onlinebutik ved et tilfælde, du er nødt til at gøre dem opmærksomme på, at den findes. Der er selvfølgelig mange forskellige måder at gøre reklame på, og her er det en god idé at få foretaget en kortlægning af køberen. Hvem er den typiske forbruger? Hvor gamle er de, har de børn, hvor bor de? Det er alt sammen spørgsmål, der gør det lettere at målrette dine reklamer. Hvis din butik for eksempel overvejende er for teenagere, giver det måske ikke så meget mening at bruge penge på at reklamere i trykte aviser.