Sådan holder du dit firma eller virksomhed indbydende og positiv i medarbejdernes øjne

Firmaer og virksomheder består og opretholdes i stor del af medarbejderne. Det er medarbejderne, der fremstiller produktet, sælger produktet, skaber profitten. Dette gælder, hvis der er meget få medarbejdere i en mindre butik eller hundreder af medarbejdere i et kæmpe internationalt firma. Derfor gælder det om at holde medarbejderne glade og tilfredse, så de rent faktisk vil arbejde ved virksomheden. Dog er medarbejdernes tilfredshed også godt for virksomhedens kvalitet og profit, da medarbejdere gør deres arbejde hurtigere og bedre, hvis du føler, at de arbejder et sted, der respekterer og værdsætter dem.

Hvordan gør du virksomheden bedre for medarbejderne

Dette afhænger lidt af, hvad virksomheden omhandler, men disse tips vil ofte gøre medarbejdere gladere og dermed give et bedre output:

  • Miljøet fylder meget. Virksomheden skal være ren, nydelig og indbydende hver morgen, når medarbejderne træder ind. Hvis virksomheden ikke er renlig eller fysisk og miljømæssig indbydende, vil det sænke produktiviteten og tilfredsheden. Dette kan især omgås med den rigtige erhvervsrengøring – du kan skaffe erhvervsrengøring med 40 års erfaring skræddersyet til kunden i Odense, Aarhus og København, hvorved du kan give virksomheden de perfekte miljørammer.
  • En anden type miljø er det mentale og det psykiske, hvilket er minimum lige så vigtig. Her kan du b.la. fokusere på, at der er en god tone og respektfuld og venlig omgang medarbejderne imellem. Der er intet mere giftigt for en virksomhed, hvis der opstår ondsindede grupperinger eller en mobbekultur – det kan virkelig erodere en virksomhed indefra.
  • Lad medarbejderne føle sig som mere end ”bare” medarbejdere. Medarbejdere laver ofte et bedre stykke arbejde, hvis du føler, at de selv styrer og har magt over deres arbejde – modsat hvis chefer og mellemledere styrer hver en detalje. Inden for virksomhedssfæren er bureaukrati en stoppeklods for udviklingen af virksomhedens sande potentiale.
  • Herefter er der også de mere logistiske og professionelle sider fra virksomhedens side. Ting som fagforeninger og miljørepræsentanter skal gerne være i orden, så medarbejderne føler, de er på en arbejdsplads, hvor der bliver taget vare om deres interesser, og hvor de ikke bliver behandlet som betalte slaver.

Følelser bliver til realitet

Medarbejdernes følelser kan virke som noget udefinerbar, men de er yderst vigtige, når det kommer til virksomhedens kvalitet – kvalitet for arbejdsmiljø, produktionshurtighed og produktkvalitet. Hvis medarbejderen har det godt fysisk og psykisk, vil det smitte positivt af på alle andre aspekter af virksomheden.