Revision på dine præmisser
For mindre erhverv er regnskaber ofte en ting, som stiller en i et dilemma. Det er typisk alt for dyrt at have en regnskabsassistent ansat og alternativet er aldrig helt optimalt. Alternativet er nemlig ofte, at man vælger at gøre det selv. Selvom man muligvis har en god forståelse for indtægter og udgifter, kan det være en udfordring at postere korrekt og udarbejde en opsætning, der giver mening for en uddannet revisor eller bogholder.
Desuden er det ikke unormalt, at regnskaber og årsrapporter er fejlbehæftede, hvilket kan få konsekvenser, hvis du misfortolkes hos myndighederne. Hvad værre er, så kan forkerte regnskaber tegne et falsk billede af forretningen økonomi, og det kan føre til overforbrug, investeringer uden økonomisk belæg etc. Kort sagt bør man altid alliere sig med en professionel revisor, når det kommer til økonomien i din virksomhed. Men hvad gør man, hvis der stadig ikke er råd til at tilknytte en fagkyndig? Du bruger en freelance revisor.
Freelance revisor
Når du anvender en freelance revisor, indgår du i et samarbejde for en tids- eller opgaveangivet frist. Dermed sparer du på langvarige udgifter, som ville være forbundet med at have en fastansat i rollen. Af samme årsag er metoden bredt anvendt. Det er f.eks. særligt let at finde en revisor i København, der arbejder under disse vilkår, men generelt er alle større byer begyndt at have et godt udbud. Desuden er det ikke en decideret nødvendighed, at du opholder dig nær din revisor eller bogholder, da du til enhver tid kan sende dine regnskabsfiler elektronisk.
Når du udvælger din revisor, skal du naturligvis altid gå efter en autoriseret. Særligt hvis du skal bruge personen til at godkende årsopgørelser. Derudover er det en god idé at finde en mere erfaren person til opgaven. Det reducerer nemlig risikoen for fejl, eftersom personen vil være velbevandret i kunsten at udforme regnskaber og vedlægge de helt rette bilag til alle posteringer.
Sørg desuden gerne for, at det er en person, der let vil fungere med dine rutiner. Hvis der er tale om et kort samarbejde, er der ingen grund til at du begynder at notere indtægter eller udgifter anderledes, mens et længere samarbejde med fordel kan etableres omkring et effektivt system for begge parter.