Medarbejderen som den vigtigste ressource ved organisationsudvikling

Dine medarbejdere er den vigtigste ressource, når du skal gennemføre organisationsudvikling. Så simpelt kan det næsten siges.

Store og forkromede strategier har mange gange slået fejl, alene fordi medarbejdere ikke er blevet involveret i de afgørende forståelsesprocesser, hvormed de hverken har fået indsigt eller forståelse for årsag og de overordnede mål – eller mulighed for at få svaret på deres spørgsmål til udviklingsprocessen.

En organisation består af mennesker

Medarbejderne er dem, der til dagligt får organisationen til at fungere, og får den til at performe. Der er naturligvis medarbejdere på flere niveauer, men fælles for dem alle er, at de som mennesker og ansatte fra naturens side vil være modstandere af forandring. Det er der ikke noget ondt ment med, sagen er blot, vi er programmeret biologisk til at ville overleve. Det er et ældgammelt instinkt, som også betyder, vi foretrækker at blive i vores sikre arbejdsgange og nuværende rutiner.

Derfor kan mange blive helt utrygge, når de hører begreber som ’forandring’ eller netop ’organisationsudvikling’. For hvad får det af konsekvenser for mig, mit samarbejde med mine yndlingskollegaer, mine arbejdstider, min hverdag i organisation og meget mere? Dette er alle spørgsmål, som kan gøre os modvillige til at indgå i forandringer. For vi ved jo trods alt, hvad vi har med at gøre nu.

Forståelse og motivation baner vej

Hvis du ønsker at gennemføre en forandring, er det vigtigt, at alle ansatte er klar over, hvad formålet er og hvilke fremtidsudsigter, der følger med den nye linje eller strategi. Derfor er der mange, som benytter spørgerunder og workshops som måder, hvor de ansatte kan få afklaret tvivl og rent faktisk kan se, hvad forandringen kommer til at betyde i praksis.

Hvad endnu vigtigere er, så er det essentielt, at dine medarbejdere løbende i processen har mulighed for at gå til ledere og mellemledere med deres bekymringer eller spørgsmål. Det gør dem mere trygge, og som virksomhed har I mulighed for at bruge respekterede ledere som ambassadører for strategien. Det skaber ikke bare tryghed, men blåstempler ideen, da vi lytter til respekterede personligheder i mindst lige så høj grad som autoriteter.