Krisetiltag: Sådan markedsfører du din virksomhed i krisetider

Følgende indhold er sponsoreret

Corona-pandemien har ramt de danske virksomheder hårdt og udover at mange er gået konkurs så er mange også i tvivl om, hvordan de bedst kan skabe vækst under de nuværende forhold. Derfor kommer vi her med en række simple tips til at markedsføre din virksomhed digitalt i en krisetid.

1: Affiliate marketing

Den første metode du kan overveje, er særligt relevant, hvis du sælger produkter til B2C-segmentet. Affilaite marketing går ud på, at du lader andre hjemmesider, affiliates, sende dig trafik til din hjemmeside. Hvis et klik fra en affilaites hjemmeside giver et direkte salg, så skal du betale en kommission, som du selv har fastsat. Dette er en god marketingløsning, der fungerer som no-cure-no-pay og hvis et klik ikke giver et direkte salg, så kan du stadig samle resten af trafikken op i dit retargetingflow, hvor du kan konvertere dem yderligere. Så kort sagt, er der masser af både salg og ikke mindst relevant trafik at hente via denne metode. Det eneste du skal gøre, er at oprette dit på et affilaite netværk, sætte sporing på din hjemmeside i form at et script samt eventuelt udvikle et produktfeed.

2: Look a like målgrupper på Facebook

En anden meget udbredt metode du bør overveje, er at bruge Facebooks look-a-like funktion. Her kan du via dine e-mail-lister på tidligere kunder få Facebook til at finde dem i Danmark eller andre lande, der minder mest om dine tidligere kunder. Hvis du for eksempel har en virksomhed der underviser i sprogkurser som IBL-sprog.dk, så vil dine e-mail-lister eller dele af dem bestå af udlændinge som bor i Danmark, som skal lære dansk.

Da denne målgruppe i Danmark ikke er vildt stor, så vil Facebooks algoritme fungere endnu bedre fordi målgruppen er relativ nem at identificere.

3: Influenser marketing

En tredje mulighed du bør overveje at gøre brug af, er influenser marketing. Det er i modsætning til de andre lidt sværere at spå om succesen ved denne strategi da kvaliteten kan variere meget. Dog kan det være en rigtig attraktiv og ikke mindst relativt billig måde at få eksponeringer på i forhold til en ny målgruppe man gerne vil brande sig til.

Hvis man kan finde den rette influenser, kan man på meget kort tid sparke døren ind til mange nye kunder. Dog kan man som tommelfingerregel siger, at jo mere niche-influenserne er, jo bedre kan det virke, da målgruppen også vil være nichepræget. Ved at vælge en meget etableret influenser, får man eksponeringer for rigtigt mange personer hurtigt, men det er langt fra sikkert at netop din ydelse eller dine produkter vil blive et hit.

4: Videomarketing og LinkedIn posts

En fjerde mulighed som du kan overveje, er enten at lave videomarketing, det kan både gøres på YouTube samt gøres organisk på sociale medier som Facebook og LinkedIn. Videoer behøver ikke at koste en bondegård at lave eller at tage lang tid at lave, da kravene til kvaliteten generelt stadig er lav. Dog kan man komme langt på både YT og særligt på sociale medier som LinkedIn med den rette opdatering. På LinkedIn får videoer rigtigt meget synlighed og din målgruppe i forlængelse af dit netværk formegentligt en meget relevant målgruppe at henvende sig til.

5:  E-mail-automation

En femte og sidste mulighed som du bør gøre brug nu og her, er e-mailmarketing. I disse dage, hvor danskerne sidder mere foran computeren, så vil de også brugere mere tid på at gennemgå deres e-mail-indbakke for nye gode tilbud.

Derudover er en krisetid en oplagt mulighed for at få indsamlet nye mails, eventuelt via konkurrencer på sociale medier som Facebook. Din e-mail-marketing er også den kanal der over tid vil give dig den højeste profit, da det koster dig langt mindre at sende f.eks. 1000 e-mails end det gør at få 1000 kliks i en søgemaskine som Google eller Amazon.