Sådan får du erstatning eller kompensation for flyforsinkelsen eller flyaflysningen
Når man står i en lufthavn, enten på vej hjem eller på vej til sin destination, er der altid en risiko for at flyet bliver enten forsinket eller bliver aflyst. Begge dele kan være både ærgerligt, irriterende og frustrerende – og dette hvad enten man var på vej til Spanien på en lækker solferie, og nu har mistet nogle af de dyrebare timer i solens varme stråler, eller for eksempel er på vej hjem fra en dejlig og flot storbyferie, som har været fuld af oplevelser, seværdigheder, hygge og afslapning. Men hvis du pludselig står med informationen om et aflyst eller et forsinket fly, kan der være forskellige muligheder for at få kompensation eller erstatning. Ofte kan det dog være noget af en jungle at skal finde rundt i. Har man husket at tilkøbe en form for forsikring, da man købte flybilletten? Har man styr på sin rejseforsikring? Skal man selv betale for kost og logi? Spørgsmålene, undringen og forvirringen kan være stor, når man står i lufthavnen og får information om forsinkelsen – derfor får du her et overblik over de forskellige regler, samt dine rettigheder, i forbindelse med at få erstatning eller kompensation for flyforsinkelser.
Der findes tre kriterier for, om du er berettiget til erstatning ved en flyforsinkelse:
- Længden på forsinkelsen
- Er enten start- eller slutdestinationen inden for EU’s grænser?
- Ekstraordinære omstændigheder
Selve rejsens længde bliver defineret ud fra, hvor meget senere end forventet du ankommer til din slutdestination. Hvis ankomsten til den endelige destination er mindst 3 timer forsinket, kan det udløse en erstatning. Derudover bliver det faktiske ankomsttidspunkt defineret som når flyet er landet, dørene er åbnet, og alle passagererne har fået tilladelse til at forlade det pågældende fly. Dog er det, i denne forbindelse, vigtigt at bemærke, at mange flyselskaber måler det faktiske ankomsttidspunkt som at være når flyet lander, eller når flyet står helt stille – dette er værd at være opmærksom på, når du skal søge om erstatning, da flyselskabernes definition af det faktiske ankomsttidspunkt ikke er korrekt i dette tilfælde.
Derudover har det afgørende betydning om din enten start- eller slutdestination er inden for EU’s grænser, samt om det pågældende flyselskab er registreret i EU. Hvis du for eksempel flyver fra ét EU-land til et andet EU-land, ligegyldigt om flyselskabet er et EU-flyselskab eller ej, er du berettiget til kompensation. Men hvis din startdestination ikke er et EU-land, og din slutdestination heller ikke er det, er du ikke berettiget. Dog er der andre regler i forhold til om din startdestination er uden for EU, men din slutdestination er i EU – her er det afgørende at flyselskabet tilhører EU.
Ved såkaldte ekstraordinære omstændigheder, udløser en flyforsinkelse almindeligvis ikke erstatning. Det kan for eksempel være dårligt vejr, lufthavnsstrejke, naturkatastrofer, krig, sabotage eller terror. I denne forbindelse kan det være en god idé, allerede når du er i lufthavnen, at bede det pågældende flyselskab om en erklæring, omhandlende den specifikke årsag for flyforsinkelsen.