Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimizaion (søgemaskineoptimering) og er et af de vigtigste redskaber når en webshop gerne vil tjene på nye kunder, der søger efter produkter på de forskellige søgemaskiner.

Ja, faktisk bliver SEO brugt af mange store virksomheder der har et stort marketingbudget. Selvom det er sjældent i Danmark, er det ikke unormalt for udenlandske virksomheder at have en afdeling der arbejder med SEO.

At arbejde med Google optmering er ikke nemt, men derimod en langvarig procedure der kan tage lang tid alt efter hvor stor konkurrencen er på det pågældende søgeord. SEO er desuden også noget der skal vedligeholdes konstant.

Når du skal rangeres er det ofte søgemaskinernes egne ‘crawlers’ (en bot) som går ind og læser din hjemmeside. Alt efter hvor læsevenlig den er, desto højere rang vil du få.

Læs også om Digital markedsføring generelt her

Alt på din hjemmeside kan SEO optimeres

Når du kigger på din hjemmeside – om det er din forside, underside, en produktbeskrivelse eller blot et indlæg kan det optimeres således at vi kommer tættere på søgemaskinernes side 1.

Når din hjemmeside skal optimeres kræver det at vi har et bestemt nøgleord på hver af dine sider/undersider. Måden på vi finder vores nøgleord er ved at lave en søgeordsanalyse.

Et nøgleord kan både være et enkelt ord eller en hel sætning.

Med en søgeordsanalyse kigger vi på hvilke sætninger eller ord der mest bliver brugt når der søges på de forskellige søgemaskiner. Finder vi det rette nøgleord til dine produkter eller lign vil chancen for at du får flere kliks være højere.

Når vi har fundet det nøgleord ved vi hvad målet er: Nemlig at ranke højt på søgemaskinen med det bestemte nøgleord.

Det første du bør tjekke for at se om din hjemmeside er SEO venlig er om webarkitekten (Linkstruktur, kodning mm) er letlæselig og logisk.

Meget spiller ind når arbejdet med at SEO optimere hjemmesiden starter

De forskellige søgemaskiner såsom Google eller Bing har deres egne retningslinjer for hvilke faktorer der skal gælde når en hjemmeside skal rangere højere i søgeresultaterne.

Noget af det vigtigste for at din hjemmeside kan blive SEO optimeret, er links der fører til din side. Det er derfor noget du bør være ekstra opmærksom på når du skal begynde at arbejde med linkbuilding.

At lave linkbuilding kan være både nemt og hårdt. I første omgang kræver det at du skriver en del tekst enten i form af PR arbejde, gæsteindlæg eller noget helt tredje.

Grunden til at linkbuilding er noget af det vigtigste er at jo flere links denne Crawler finder til din side, jo oftere vil den blive opdateret.

Hvis vi skal lave en sammenligning med en bil, er links motoren der holder bilen kørende.

En placering på de forskellige søgemaskiner varer ikke ved

Er du allerede nu ved at arbejde med SEO i 2018 vil du måske opdage at du har fået en rank som enten er faldet eller steget over tid.

Det synes du måske er underligt fordi du har arbejdet hårdt med linkbuilding – linkbuilding er dog ikke det eneste du skal fokusere på for at holde din rank på søgemaskinerne.

Din hjemmeside skal gerne have et konstant flow af nyt indhold enten i form af opdateret produkttekster, indlæg eller lignende. At opdatere sin hjemmeside kan også være et nyt design eller udtryk.

Når du søger på google vil du ofte altid støde ind i butikker der ligger i dit nærområde – Dette er noget vi kalder for lokal SEO.

Lokal SEO kan gøre en hård søgeordskonkurrence noget nemmere, hvis der ikke er mange lokale butikker som tilbyder det samme som dig.

Har du ramt side 1 er du en af de heldige – og du kan nu begynde at tage det mere roligt. At bibeholde sin plads kræver nemlig ikke et ligeså stort budget end hvis du skulle op på side 1.

SEO kan tage tid

Som vi nævnte i indledningen vil det tage noget tid før resultaterne med SEO viser sig rigtigt. Ja, der vil let kunne gå op til 8 måneder på de søgeord der bliver brugt flittigt, mens der kan gå helt ned til 3 uger på de mindst brugte.

Bliver du fortalt andet, kan du være sikker på at vedkommende lyver. En god placering på søgemaskinerne er ikke en garanti, men et resultat af hårdt arbejde.

Når du har fået en god position med det rette søgeord kræver det at du vedligeholder det ved enten at skifte indhold på den pågældende side ud.

Agter man ikke at arbejde med en hel del SEO findes der firmaer ude på markedet som tager sig af din SEO optimering (søg på SEO bureau i Google)

Oftest foregår det sådan at firmaet udarbejder en SEO analyse (Også kaldet rapport) til dig, hvori de beskriver de vigtigste tiltag, der skal til for at du kan stige i søgemaskinerne.

Ligesom meget andet er prisen også variabel ift. hvor stor sværhedsgraden er på de enkelte søgeord.