Ho-ho-ho eller HR?
Er du en del af en arbejdsplads, hvor du som ansat får julegave? Så er du en del af en større og større tradition, der stiger i væsentlighed i alle danske virksomheder.
Men hvorfor skal vi som virksomhedsejere overhovedet tænke over, hvad der skal gives i firmajulegave i 2018? Jo, det skal vi, fordi det ikke bare er god skik som medmenneske, men også fordi det giver mere engagerede medarbejdere. Firmajulegaver er nemlig ikke bare meningsløs ho-ho-ho i december måned, men et styringsredskab, der både spreder glæde og giver en mere engageret arbejdsstyrke.
Betydningen af firmajulegaven
Der er flere gode grunde til at give dine ansatte en julegave, inden de går på juleferie.
Først og fremmest er det mere og mere forventet af de ansatte, at de får en gave eller bonus. Små såvel som store virksomheder er for længst begyndt at anerkende de ansattes arbejdspræstation fra det foregående år ved at give en flot julegave. De ved de ansatte, så derfor er det ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt de får noget, men HVAD de får.
Eftersom gavens karakter signalerer virksomhedens tilfredshed med de ansatte, gør det gaven til mere end blot en varm påskønnelse. Set fra et HR-perspektiv kan julegaven være med til at signalere, at virksomheden oprigtigt påskønner alle ansatte og gerne vil takke dem for et godt samarbejde. Da denne signalværdi kan skabe gladere ansatte, skal du naturligvis investere i muligheden som leder.
Pas på faldgruberne!
Når du giver en firmajulegave, skal du huske på, at der arbejder mange forskellige typer mennesker på sådan en arbejdsplads. Du kan naturligvis give en gavekurv med vin og godter, men den gave går ikke år efter år. Den nemmeste – og ofte bedste – løsning er, at give de ansatte adgang til en online gaveshop, hvor de selv bestiller gaverne. Det giver glade ansatte og gør logistikken meget nemmere for din virksomhed.
Du vælger blot et budget, hvorefter gaveshoppen frigiver en række attraktive gavemuligheder, de ansatte kan logge ind og vælge iblandt. Da disse gaveshops køber stort ind, får dine ansatte adgang til varer, der har en langt større butiksværdi, hvilket stiller dig som arbejdsgiver i et bedre lys. Den ansatte vælger nu sin gave og får den tilsendt – medmindre du vælger, at alle gaver samles i virksomheden og deles ud inden juleferien starter. Logistikken er nem, og dine ansatte vil huske denne gestus længe.