Digital marketing

Først en definition af hvad begrebet Digital markedsføring er:

”Metoder til at synliggøre og udbrede kendskab til et produkt, firma eller koncept ved brug af mulighederne på internettet”

Her i 2018 er der et væld af muligheder for markedsføring online og de fleste vækster kun mere og mere i kraft af offline mediernes tilbage togt.

Hvad er SEODen enorme popularitet skyldes primært den store udbredelse af internettet på tvært af alder og geografi og dermed muligheden for at ramme stort set alle målgrupper i Europa.

Men det skyldes også muligheden for at lave direkte målbar markedsføring -og ikke mindst at den kan være yderst effektiv kontra offline medier og dermed langt billigere.

Hvilken type digital marketing er effektiv?

De er naturligvis forskelligt alt efter hvilken målgruppe du ønsker at ramme, hvad du sælger, priser og et hav af andre parametre, men ser vi meget generelt på de forskellige meget anvendte kanaler er der ingen tvivl om, at SEO optimering til søgemaskinernes organiske resultater og annoncering i søgemaskinerne (særligt Google) i Danmark er de andre typer langt overlegne.

Facebook annoncering er dog kommet godt efter opgaven og performer i mange tilfælde meget tæt på AdWords annoncering. Her er emnerne dog ikke købsmodnede i så stor grad som de ofte er i søgemaskinerne.

I Danmark vil du typisk opleve en fordeling i effektivitet og afkast som følger:

SEO
Adwords
Facebook
Affiliate marketing

Igen husk der er stor forskel alt efter produkttype m.m.

Søgemaskineoptimering er effektivt

Optimering til søgemaskinernes algoritmer kan skabe meget høj synlighed i søgemaskinerne og dermed flowe masser af købsmotiveret trafik til et website.
Der er store summer at tjene på de rigtige placeringer og et konverteringsoptimeret website og derfor er Google optimering et meget vigtigt redskab inden for digital marketing.

Det er dog et område der kræver en vedholdende langsigtet indsats og kontinuerlig vedligeholdelse, men udgifterne i betragtning, er det klart den billigste metode til at få kunder online.

Prisen afhænger af konkurrencen på de vigtige søgeord i søgemaskinerne – med konkurrence kan man fint se den som t udtryk for, hvor meget andre benytter SEO (search engine optimization) for at opnå placeringer på de samme søgeudtryk.

Som virksomhedsejer er man med andre ord i konkurrence med alle andre virksomheder, der aktivt udnytter mulighederne i SEO og dem der bruger mest og gør arbejdet bedst, ja de vinder de gunstige topplaceringer i søgeresultaterne.

Læs mere om hvad SEO er, Læs en definition her

AdWords annoncering

Frem for at optimerer et website til de høje placeringer i f.eks. Google, er det også muligt, at betale sig fra annonceplaceringer over de ”organiske gratis” søgeresultater.

Mange benytter en delt digital strategi, hvor de både bruger penge på SEO og SEM (Search engine marketing).

AdWords er yderst effektivt kontra andre platforme, da annoncerne først vises når en bruger aktivt søger efter et produkt eller serviceydelse.

Her er det med andre ord muligt, at få vist annoncer til målgruppen, når de har et aktiveret behov.

Det er ikke muligt i f.eks. Facebook, hvor annoncerne også vises til segmentet af målgruppen, der endnu ikke har et aktivt behov -og derfor bliver prisen pr. kunde også typisk højere via Facebook annoncering.

Ud over annoncevisning i søgeresultaterne, er det også muligt at få vist banners og tekstannoncer i Googles display netværk, der består at tilmeldte hjemmesider, der viser annoncerne.

Her er det f.eks. muligt at vise annoncer overfor tidligere besøgende på ens website (remarketing), men også muligt at udvælge bestemte hjemmesider at få vist sine annoncer på f.eks. sportssektionen på ekstrabladet.dk

Facebook annoncer

Efter Facebook åbnede op for visning af annoncer direkte i nyheds feeds (dem i midten) er effekten af annonceringen steget voldsomt.

Målrettes annonceringen korrekt, er det muligt at opnå priser pr. kunde, der er tæt på det der opleves i AdWords -og det er typisk en anden del af målgruppe segmentet man finder kunderne i.

Derfor benytter mange virksomheder både AdWords og Facebook samtidigt.

Som i AdWords er der forskellig muligheder for visning af annoncerne f.eks. højre sidebar, i messenger osv.
Nyheds feeds er typisk mest effektivt.

Affiliate marketing

Med affiliate marketing er det muligt, at få vist dine annoncer på et relevant website mod betaling.

Her afregnes typisk ikke for visninger, men kun når en bruger klikker på banneret og rent faktisk køber noget.

Prisen pr. salg er derfor ofte høj, men sammenlignet med konverteringspriserne fra AdWords og Facebook er de typisk ikke ret meget højere – men traditionelt lidt højere.

Det vil derfor ofte være når mulighederne i AdWords og Facebook er udtømte via optimerede opsætninger og test over flere måneder, at det giver mening at se nærmere på affiliate marketing.

Inden for prissammenligninger er affiliate meget brugt og det er en god kanal til at få volumen på omsætningen.

De mindre brugte kanaler

I de fleste tilfælde vil der ikke være en voldsom stor omsætning at hente ved at benytte andre kanaler, men det kan i visse tilfælde godt være der du finder god ROI, igen det afhænger af serviceydelsen eller produktet,

Portal annoncering
Instagram
Twitter
LinkedIn

Anvendes typisk af nichevirksomheder eller virksomheder der henvender sig specifikt til brugergruppen på medierne – unge på instagram, erhverv på linkedIn osv.