Alt du skal vide om rydning af dødsbo
Hvis du står i den triste situation, at du har mistet et familiemedlem, står du måske med et dødsbo. Det kan være en meget svær proces at skulle tømme en afdøds hjem, især hvis du har haft et godt forhold til vedkommende. Dødsboet indeholder nemlig ikke kun forskellige møbler, der er også tale om tandbørster, vigtige dokumenter, tøj, personlige ejendele og værdigenstande. At skulle rydde et dødsbo som pårørende kan derfor være meget hårdt. Dog er der hjælp at hente, hvis du kontakter et firma der søger for rydning af dødsbo.
Inden du kontakter et firma
Inden du beslutter dig for, hvilket firma der skal hjælpe med at rydde huset, er det en god idé at sætte nogle regler op. Hvilke ting skal gemmes og hvilke skal smides ud? Et firma kan også hjælpe med at træffe disse beslutninger, men når der er tale om ejendele, som har en affektionsværdi, er det vigtigt, at familien træffer afgørelserne. Derudover er det vigtigt at holde hovedet koldt. Når værdigenstande skal deles ud mellem familiemedlemmer, kan der nemt opstå konflikter. Derfor er det en god idé at snakke med familien, inden processen går i gang.
Hvor længe vil I bruge på dødsboet?
Når et dødsbo skal gennemgås, kan det komme til at tage meget lang tid, fordi der ofte er mange minder tilknyttet bestemte ejendele. Derfor er det en god idé at lave en plan over, hvor lang tid du, familien og et eventuelt firma skal bruge på bestemte rum. Rum som kontorer, stuer og soveværelser kan ofte tage længere tid end køkkener og badeværelser, fordi de førstnævnte rum ofte indeholder flere genstande, som har affektionsværdi.
Få et firma til at klare det hele
Hvis dødsfaldet tager meget hårdt på dig og din familie, kan I vælge at lade et firma overtage hele tømningen af huset. Hvis I ønsker at benytte jer af sådanne et tilbud, er det vigtigt, at I finder et firma, I er trygge ved. Firmaet skal helst udvise stor respekt og forståelse for den svære tid og samtidig være opmærksomme på, at du og familien bruger tiden på at sørge. Langt de fleste firmaer handler heldigvis meget professionelt. Det en dog en god idé alligevel at tage en snak med et par forskellige firmaer, før I tager en beslutning om, hvem der skal sortere og rydde op i værdigenstandene.